Is jouw webshop op z’n best? Hoe is de klantervaring van jouw klanten, of beter nog; de klantenreis? Elke klant maakt namelijk een reis door, vanaf het punt dat hen voor het eerst met jouw producten en/of diensten in aanraking komt, tot aan het eindstation; wanneer ze een pakketje van jouw website op de deurmat krijgen. Maar hoe verbeter je dit alles? Het zit hem in veel dingen, van de juiste brievenbusdoos (verzenddozen online bestellen kan al enorm helpen) tot precies de juiste branding. Laten we er samen naar kijken.
Marketing 101
Er worden hele studies gewijd aan het marketen van een product, een dienst of zelfs een winkel of bedrijf als geheel. Kunnen wij de kennis van al die mensen en al die expertise vangen in een artikel van ongeveer vierhonderd woorden? We kunnen het in ieder geval proberen, toch? Het belangrijkste om te onthouden, iets wat je branding meteen stukken beter en eenvoudiger gaat maken, is; ga terug naar de kern. Stel jezelf als bedrijfsleider de vraag: wat is het idee waar jouw bedrijf op gebouwd is? Wat is, in één enkele zin, hét gegeven waar alles op staat? Wie weet wil jouw bedrijf iets makkelijker maken voor mensen, of een product aanbieden wat de esthetiek van hun leven verbetert. Of, wie weet, gaat het minder om de producten zelf, maar om het aanleveren van een sfeer of het helpen van een doel wat groter is dan jijzelf en jouw bedrijf. Kortom; wat is de kern? Keer daar naar terug, en laat de rest van je branding en marketing voortvloeien uit die sfeer, en die strategie.
Begin tot bestemming
Het woord ‘klantenreis’ is in de introductie al eens voorbij gekomen, en is dan ook hét woord en dé term die je van dit artikel mee moet nemen. Je klant gaat namelijk op een reis; die reis begint wanneer ze voor het eerst met jouw bedrijf in aanraking komen—als het goed is door consequente en sympathieke branding en marketing die vanuit de kern van je waardes komt én aanwezig is op een breed scala—tot wanneer ze het pakketje ontvangen. Bij dat pakketje is waar je er voor zorgt dat mensen terugkomen; het verschil tussen een saaie brievenbusdoos en een brievenbusdoos die volledig is aangekleed in de sfeer van het bedrijf; met extra’s, kaartjes, stickers en versiering maakt al het verschil.
Een klant mag zich speciaal voelen, ook bij jouw webshop. Dat kunnen jullie!