De informatie op deze website wordt sinds augustus 2016 niet meer geactualiseerd vanwege het opgaan van Innovatie Agro & Natuur (v/h InnovatieNetwerk) in de directie Agro- en Natuurkennis van het ministerie van Economische Zaken.

Weblog

Thermen Bussloo trendsetter

Verwijzingen:

Datum publicatie: 28 juli 2014
Meer informatie: Dr. J.H.A. (Hans) Hillebrand
E-mail: h.hillebrand@innonet.agro.nl
Telefoon: +31(0)70-3784469
Mobiel: +31(0)6-31932884
Aandachtsgebied: Gebiedsontwikkeling

Toen Hans Dolman zo’ n 15 jaar geleden begon na te denken over wellness werkte hij nog als manager in de retail, maar wilde graag iets voor zichzelf gaan doen. Eigenlijk is hij bij toeval bij wellness terechtgekomen. De trigger daarvoor was een bezoek aan Thermae 2000, waar hij aan den lijve ervoer wat een ontspannende werking een bezoek aan zo’ n degelijk etablissement kan hebben. Tegelijkertijd constateerde hij dat het niveau van de Nederlandse wellness over het algemeen belabberd was, en er dus kansen lagen, temeer omdat het bezoek aan sauna’ s en dergelijke in Nederland beduidend lager lag dan in Duitsland, waar natuurlijk al van oudsher het idee van het Kurort bestaat.
Zijn kinderen verklaarden hem in het begin voor gek; dat hij een goede baan wilde opgeven voor zo’n ongewis avontuur. Maar zijn vrouw Ineke hielp hem over de drempel door nuchter vast te stellen dat eigen baas zijn was wat hij altijd al had gewild. Samen zijn ze er voor gegaan; zo’ n zeven jaar hebben ze geknokt om hun ideaal te verwezenlijken. Eerst hadden ze een andere plek op het oog, maar daar kon niet ondernomen worden vanwege natuurontwikkeling. Achteraf bezien zijn ze daar blij mee, want de plek in Bussloo, dicht tegen de plas aldaar aan, is een fantastische locatie. Of beter gezegd: een fantastische locatie geworden, want toen ze er begonnen was het één grote wildernis.

thermenbussloo_uitsnede

Nu staat er al bijna 8 jaar Thermen Bussloo, een bij zijn opening voor Nederland ongekend wellnessconcept. Van de Efteling heeft Dolman geleerd dat je als onderneming moet blijven vernieuwen. Dus heeft hij een ruime vergunning geregeld, zodat hij zijn bedrijf kan blijven aanpassen aan de laatste wensen en de nieuwste ideeën. Sinds ongeveer een jaar hoort er bij het complex ook een hotel met ongeveer 75 kamers, zodat bezoekers wellness-arrangementen voor meerdere dagen kunnen boeken. Het hotel is via een ondergrondse 'belevingsgang' met het resort verbonden, waardoor gasten zelfs bij het slechtste weer op een aangename wijze van het ene gebouw naar het andere kunnen lopen.

belevingsgang_klein

Er werken inmiddels zo’ n 300 mensen bij Thermen Bussloo, waarmee het de grootste werkgever in de regio is geworden. Bezoekers zijn er enkele honderdduizenden per jaar. “Maar”, zegt Dolman, “dat aantal is niet zo belangrijk. Waar het mij vooral om gaat is dat mensen hier een prettige tijd hebben en dus graag terug willen komen” .
De kinderen zijn inmiddels helemaal 'om' . Sinds vier jaar werkt zijn zoon Fabian in het bedrijf, tegenwoordig als operationeel directeur van de Thermen. Ook zijn schoonzoon Onno is inmiddels in de directie gekomen, en zijn dochter Marieke houdt zich bezig met het Banyan Centrum, een nieuwe loot binnen de organisatie. Met z’n allen wordt gewerkt aan de verdere uitbouw en groei van het familiebedrijf.
Als familiebedrijf wordt daarbij niet gemikt op zo groot mogelijke winst op korte termijn, maar wordt vooral naar continuïteit en werkgelegenheid op de lange termijn gekeken. In dat licht moet ook het plan gezien worden om een tweede vestiging te openen, bij de Berendonck in Wijchen. Dat wordt geen kloon van Thermen Bussloo, zeker niet. Maar wat daar hetzelfde zal zijn is de centrale plek die de gast inneemt. En de voortdurende drang tot vernieuwing en verbetering. Zo blijft Thermen Bussloo trendsetter in Nederland.

in een prieel

Klik hier voor een impressie van Thermen Bussloo.

 
Ma Di Wo Do Vr Za Zo
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
Innovatie Agro & Natuur, onderdeel van het

Ministerie van Economische Zaken