De informatie op deze website wordt sinds augustus 2016 niet meer geactualiseerd vanwege het opgaan van Innovatie Agro & Natuur (v/h InnovatieNetwerk) in de directie Agro- en Natuurkennis van het ministerie van Economische Zaken.

Weblog

Kan “VersvandeVisser.nl” het inkomen van de visserman opkrikken?

Verwijzingen:

Datum publicatie: 7 maart 2012
Meer informatie: Ir. J.A. (Jelle) Landstra
E-mail: j.a.landstra@innonet.agro.nl
Telefoon: +31(0)70-3785652
Mobiel: +31(0)6-46768032
Aandachtsgebied: Noordzeevisserij

Op 1 maart hebben we in Scheveningen het concept van een webmarket “VersvandeVisser.nl” voorgelegd aan een groep vissers. We, dat zijn, naast Innovatie Agro & Natuur, het Adviesbureau Kenlog (www.kenlog.nl) en de Vissersbond (www.vissersbond.nl). Een stevige discussie met veel vragen, vooral hoe aan te sluiten op de alledaagse praktijk van de visserman. We gaan het concept nader uitwerken, waarbij we de wensen en mogelijkheden van de visser moeten koppelen aan die van de webmarket, maar vooral aan die van de consument. Wat helpt is dat er voor de tuinbouwsector in de regio Scheveningen al een webmarket “www.VersvandeKweker.nl” is, zodat daarvan kan worden geleerd en daarop kan worden aangesloten.

Bron: Roy Wubben, Kenlog.

Het gaat om een nieuwe ketenaanpak met inschakeling van sociale netwerken (waardenetwerk) en daarmee directe interactie tussen producent en consument. Een groter deel van de toegevoegde waarde in de keten moet zo ten goede komen aan de producent. Maar minstens even belangrijk, hij krijgt ook een beter beeld van de wensen van de klant.

Het idee kwam op om zoiets ook op te zetten voor de visserijsector. Sondering bij de vissers leverde aanvankelijk echter weinig respons op. Begrijpelijk, deelname aan zo’n webmarket vraagt allerlei activiteiten van de visser die hij moet uitvoeren naast de visserij, wat op zich al een fikse dagtaak is. Bovendien was er nog geen duidelijk beeld wat de visserman moet investeren in tijd en geld en wat hij er voor terugkrijgt.

Bron: Roy Wubben, Kenlog.

Innovatie Agro & Natuur heeft Kenlog daarom gevraagd dat uit te zoeken en te verwerken in een businessmodel. Dan kan de visser een verantwoorde beslissing nemen of zo’n digitaal afzetkanaal voor hem inderdaad iets is.

De vissers hadden een hele reeks praktische en relevante vragen. Daarbij werden ook eigen ervaringen ingebracht: één visser heeft zelf al een webwinkel voor hengelsportartikelen.

Vanzelfsprekend kwam natuurlijk ter tafel hoe het zit met de betaling. VersvandeKweker betaalt op maandbasis, de visafslag binnen een paar dagen. Niet onbelangrijk in de huidige krappe economische situatie in de visserijsector. Alle betalingen verlopen overigens via een onafhankelijke stichting, zodat het geld veilig is. Daarnaast kent de visserij een veilplicht, maar daarvoor zou ontheffing mogelijk zijn met een alternatieve controleerbare registratie.

De kweker/visser moet zelf zijn prijs vaststellen en zijn product op de website presenteren. Daarbij werd opgemerkt dat hij dan wel een concurrent wordt van zijn collega’s. Er wordt geen inleggeld gevraagd. Van de omzet gaat 30-40% naar VersvandeVisser/Kweker.nl, afhankelijk van de verleende diensten. Er moet een duidelijk inzicht komen welke marge er overblijft voor de visser en wat hij daarvoor moet doen.

Hij zal de aanbiedingen zelf moeten intikken, nadat hij net een lange dag op zee is geweest. Hij zal een koelcel nodig hebben, wat je samen met collega’s zal moeten regelen. Wat doe je met de aangeboden vis die niet wordt verkocht? Hoe bepaal je de prijs? Hoe regel je de HACCP-eisen?

En over wat voor markt praten we? Het gebied rond Scheveningen heeft 1 mln. consumenten waarvan 17% geïnteresseerd zou zijn in dit soort aanbiedingen, maar er wordt natuurlijk verder gekeken. Diezelfde avond had Kenlog nog een bijeenkomst met VersvanAlmere voor de regio Noord-Holland (ook 1 mln consumenten). Verder wordt gepraat met VersvandeAchterhoek voor de regio Oost-Nederland en het Ruhrgebied (eveneens 1 mln consumenten). Ook wordt aansluiting gezocht bij andere producten zoals zuivel en vlees. De kritische massa is 300 kopers per week. De marketing en promotie is nog in opbouw, eerst moet het systeem feilloos functioneren.

Stof tot nadenken...

Kortom een nuttige bijeenkomst: meer inzicht in de sector en ook een hele reeks vragen waarop een antwoord moet komen. Maar er is bij de vissers interesse en bereidheid mee te denken om te kunnen vaststellen of dit concept kan bijdragen aan een beter inkomen van de visserman.

 
Ma Di Wo Do Vr Za Zo
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Terug naar de vorige pagina

Gerelateerd aan het project:

Neusje van de zalm

Innovatie Agro & Natuur, onderdeel van het

Ministerie van Economische Zaken