De informatie op deze website wordt sinds augustus 2016 niet meer geactualiseerd vanwege het opgaan van Innovatie Agro & Natuur (v/h InnovatieNetwerk) in de directie Agro- en Natuurkennis van het ministerie van Economische Zaken.

Weblog

Al varend naar een Green Deal

Verwijzingen:

Datum publicatie: 14 augustus 2011
Meer informatie: Dr. G. (Ger) Vos
E-mail: g.vos@innonet.agro.nl
Telefoon: +31(0)70-3785650
Mobiel: +31(0)6-48131139
Aandachtsgebied: Innovatiebeleid, Communicatie

Onlangs mocht ik als kleine onderbreking van mijn vakantie voor het werk gaan varen. Voor de meeste mensen een feest, maar zet mij op een natte krant en ik beging al lichtelijk zeeziek te worden. De bibberende knieën bleken achteraf niet nodig. Het boeiende gezelschap leidde voldoende af. Dat pas overigens nadat een kapitale blunder mijnerzijds was hersteld. Richting onze gastheer, de Commissaris van de Koninging meende ik monter te moeten opmerken dat ik het een mooie boot vond. Met een bij zijn functie passende waardigheid corrigeerde hij mij: dit is geen boot, maar een schip! Om nog preciezer te zijn: een boeier. Gebouwd in 1894 in opdracht van de toenmalige Commissaris van Friesland mr. B.Ph. baron van Harinxma thoe Slooten. Kosten: 5.250 gulden inclusief onderwater toilet, een voor die tijd bijzondere luxe. In 1937 verdween het schip uit de provincie. Toen het in 1953 aan Fransen verkocht dreigde te worden, kwamen prominente Friezen in actie. Ze zamelden geld in om de ‘Friso’ aan te kopen en droegen het als ‘Steatejacht’ over aan het provinciaal bestuur. En zo kon John Jorritsma, de huidige Commissaris in Fryslân en tevens voorzitter van de Raad van Toezicht van alliantiepartner STIRR, ons dus uitnodigen voor een vaar- annex vergadertocht met als onderwerpen de toekomst van recreatie, de benodigde innovaties en hoe je die realiseert.

Maar eerst toch nog over de ‘Friso’. Die lag bij aankomst afgemeerd aan de rand van het Sneekermeer bij de sluis. Een boot (eh… schip) zo mooi geschuurd en gelakt dat betreden eigenlijk verboden moest worden.

Of hooguit op pantoffeltjes, maar dat is dan weer onpraktisch als dit schip met z’n totale zeiloppervlak van ruim 75 vierkante meter lekker (nou ja, lekker…) scherp aan de wind vaart. En dat kon prima die dag, met een windkracht van 3 tot 4 Beaufort, en om het helemaal aangenaam te maken ook nog een lekker zonnetje. Wat kan werken toch aangenaam zijn. En hoezo zeeziek?

Met acht personen en twee schippers was de ‘Friso’ maximaal bemenst. Dat leidde tot geanimeerde contacten tussen de aanwezigen: vier recreatieondernemers en vier meer op beleid of innovatie georiënteerde personen.

Een gezelschap op een relatief klein oppervlak bijeen brengen op een zodanige wijze dat ze niet weg kunnen maar wel wat beleven door lekker te zeilen op het Sneekermeer, blijkt een uitstekende manier om tot goede bilaterale gesprekken te komen. We hoorden later ook dat dit al bij veel gelegenheden was vastgesteld.

Na zo’n vaartochtje van pakweg 2 uur ben je hongerig en dorstig, maar ook klaar voor een plenair gesprek. De schippers zetten ons af aan de andere kant van de sluis, waar zich een huisje van de provincie bevindt met eenvoudige voorzieningen in een mooie en rustgevende omgeving.

Daar werden we onthaald op een glaasje en een hapje. Rustig etend en drinkend kwamen daar de boven geformuleerde vragen nog eens terug. Algemene conclusie was dat recreatieondernemers zouden moeten gaan denken vanuit de gast. De ondernemer kan dan niet anders dan breder denken dan de grenzen van zijn eigen bedrijf. Want de tevredenheid van de gast zal mede bepaald worden door wat er in de omgeving van het recreatiebedrijf te beleven valt. En dat betekent dat hij zich ook meer bezig moet gaan houden met de kwaliteit van de omgeving rond zijn bedrijf. Dat is goed voor de business én wordt zeer gewaardeerd door samenleving en overheid. En kan dus tot profijtelijke samenwerking leiden. Een ‘Green Deal’ waar ook de overheid naar op zoek is, maar die gedreven wordt door ondernemersbelangen.

Zo kwam aan een aangename en nuttige dag een einde. De omslag van ‘klant’ naar ‘gast’ bleef als iets intrigerends door mijn hoofd gonzen. Toch eens uitzoeken welke provincies nog meer een Statenjacht hebben…

 
Ma Di Wo Do Vr Za Zo
12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829
Innovatie Agro & Natuur, onderdeel van het

Ministerie van Economische Zaken